Zoals gisteren al zo’n beetje aangekondigd heb ik vandaag nog eens voor de koersfiets gekozen. Het was zalig fietsweer en het deed dan ook wel deugd, zo nog eens wat sportiever fietsen. Ik passeerde onder andere waar ik gisteren nog wandelde en ook waar ik vorige week wandelde, deze keer natuurlijk wel een stuk sneller en zonder camera. Af en toe was het wel wat onaangenaam door het stroboscoop effect van de lage zon tussen de kale bomen.
Woumen 36 en 12 Km
Na 2 “rustdagen” kon er vandaag wel weer wat. Nu wil zo’n dag “zonder activiteit” niet noodzakelijk zeggen dat ik de hele dag stilzit, met name maandag ben ik toch behoorlijk onderweg geweest naar de winkel en weer enkele keren heen en terug naar het wassalon. Gisteren was wel een echt stille dag, ik was wel van plan om te gaan wandelen maar op de middag vond ik dat er toch echt wel behoorlijk wat wind stond en toen is het er dus niet meer van gekomen.
Vandaag ging ik dus nog eens op verplaatsing wandelen. Het doel was De Blankaart om daar de gemarkeerde Blankaart wandeling te doen. Ik was overigens niet de enige met dat idee, het was er behoorlijk druk. De normale wandeling was wel onderbroken voor verbeteringswerken, waardoor er even langs de grote moest gegaan worden voor het vervolg. Niet iedereen deed daarvoor de moeite geloof ik, het was daar alvast wat minder druk. Het blijft overigens een prachtig gebied, zeker op een dag als vandaag. Ik ben dan ook even uit de bol gegaan met de foto’s 🙂 .
Het was ook schitterend fietsweer vandaag, misschien dat ik deze week toch de koersfiets nog eens moet buiten halen.
https://www.strava.com/activities/4285569780
https://www.strava.com/activities/4286061137
Ieper 8 Km
Vandaag heb ik me niet laten tegenhouden door de motregen, ik koos wel voor de kortere standaard. Het hoogtepunt kwam al vroeg in de wandeling toen ik net voorbij de Menenpoort nog eens een ijsvogeltje zag passeren. Even verder zag ik het ook zitten in het struikgewas langs de gracht maar nog voor ik stopte was het alweer weg, een foto is dus duidelijk niet gelukt.
Bij de Verdronken Weide was ik wel even ongerust, ik hoorde er geregeld een geweerschot. Ik zag hem niet maar het ritme van de schoten wees op een individuele jager en ik ging er vanuit dat hij eerder gericht was op het water dan op het pad maar echt gelukkig was ik er toch niet mee. Wat me echter nog het meest stoorde was dat er daar mag gejaagd worden. De Verdronken Weide zou eigenlijk als natuurgebied moeten beschermd zijn, vind ik. Er staat trouwens ook, een stuk verderop langs het water, een hut voor vogelkijkers.
https://www.strava.com/activities/4271794808
Ieper 15 Km
Eigenlijk had ik plannen om vandaag terug op verplaatsing te gaan maar tegen de middag verschenen er terug donkerder wordende wolken en de weer-app bleek vanaf 16 uur een grote kans op regen te voorspellen. Bovendien was er ook nog steeds die wind die het fietsen toch onaangenamer maakt, ik bleef dus toch maar thuis wandelen. Ik ging nog eens naar en rond die andere vijver.
Nog voor mijn thuiskomst, dus ruim voor 16 uur, viel inderdaad de eerste regen. Nog niet te stevig maar om 16 uur was dat toch al behoorlijk. Ik ben dus blij dat ik niet bij mijn originele plan gebleven ben.
https://www.strava.com/activities/4267197737
Vleteren 42 en 11,5 Km
Gisteren heb ik me nog eens laten tegenhouden door het weer maar vandaag ben ik dus terug op verplaatsing gaan wandelen. Ik reed naar het Eversambos maar wandelde meer langs het water, IJzer en zijriviertjes en -beekjes, tussen velden en weiden dan in het bos. Het Eversambos ligt maar net voorbij Vleteren maar ligt officieel wel op het grondgebied van Alveringem.
Het grondwater zal misschien nog altijd niet voldoende aangevuld zijn maar het oppervlak is stilaan toch wel verzadigd.
Het fietsen is nog altijd behoorlijk lastig, vandaag zowel op heen- als terugweg.
https://www.strava.com/activities/4262925428
https://www.strava.com/activities/4263236006
Ieper 9 Km
Vandaag, ondanks de donkere wolken en de voorspelde regen, toch weer gaan wandelen. Het ging, om niet altijd hetzelfde te doen, voor een keer nog eens meer tussen de velden dan tussen de bomen. Ik maakte ze ook wat korter om eventuele regen voor te zijn en dat is mooi gelukt, even na thuiskomst viel er een bui maar ondertussen is het ook weer even mooi opgeklaard.
https://www.strava.com/activities/4254544795
Ieper 8 Km
Na de stevigere uitstap van gisteren koos ik vandaag weer voor de kortere optie thuis. Tegen het einde ging het wat regenen, niet veel maar in combinatie met de wind was het toch vrij guur. Na thuiskomst ging het echter pas echt regenen en waaien.
https://www.strava.com/activities/4250215023
Westouter 31 en 12 Km
Vandaag ondanks de wind toch met de fiets op verplaatsing gegaan, voor een heuse bergwandeling 🙂 . Ik had eigenlijk al snel spijt van die beslissing, want het was bepaald niet plezant op de fiets, maar eens vertrokken ging ik ook niet meer terugkrabbelen.
Toen ik uiteindelijk toch in Westouter geraakt was, ging mijn wandeling over de Sulferberg, de Rodeberg, de Baneberg en de Zwarteberg. Op de Zwarteberg was de horeca overigens gewoon open, voor zover ik weet nochtans op Belgisch grondgebied. De skilift 😉 was niet open 🙂 .
Het was weer een erg mooie wandeling maar op verscheiden plaatsen wel vrij vettig, wat met name niet aangenaam is als het op en af gaat. Er waren de hele tijd wel ergens erg donkere wolken in de omgeving maar regen heb ik, op een paas verdwaalde druppels na, niet gehad.
https://www.strava.com/activities/4246474539
https://www.strava.com/activities/4246739642
Ieper 8 Km
Vandaag gekozen voor de kortere versie. Ik had natuurlijk nog opties in andere richtingen maar ik had deze keer geen zin in een langere afstand en de wandeling die ik wel deed gaat dan ook minder langs de weg en meer door het groen. Het is dan wel geen groots bos maar maar wel veel groen.
https://www.strava.com/activities/4242550939
Ieper 11 Km
Vanwege de wind vandaag maar weer eens gewoon van thuis gewandeld, mijn klassieke 11 Km tocht. Ik heb verscheidene anderen met meer moed gezien, die dus geen bezwaar hebben om tegen die wind te fietsen, maar voor mij hoeft het even niet.
https://www.strava.com/activities/4237302099



































































































































